Wedstrijd Haaften - Schelluinen
Wedstrijd Haaften - Schelluinen Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Periodetopper Haaften-Schelluinen eindigt onbeslist

HAAFTEN • De wedstrijd tussen de nummers twee van de derde klasse D eindigde in een 2-2 gelijke stand. Haaften was spekkoper door in de 93e minuut alsnog de 2-2 te scoren.

Maar met dit resultaat schiet zowel Haaften als Schelluinen niets op. Concurrenten BLC en GVV’63 wonnen wel hun wedstrijden.

Op Sportpark Elzenbos gingen beide ploegen voortvarend van start. Na twee minuten lag de bal al in het Schelluinense doel, maar het doelpunt van de snelle Thijmen Gerringa werd afgekeurd wegens buitenspel.

Aan de andere kant was het twee minuten later bijna raak. Na een verre ingooi van Marvin de Jong werd een schot van Gijs van den Berg van de doellijn gehaald en in de rebound schoot Damiën de Jong tegen de paal.

Onhoudbaar
Hierna zakte het spel naar een bedenkelijk niveau. Op een zwaar kleiveld ploeterden beide ploegen voort en echte kansen leverde dit niet op. Toch scoorde Schelluinen in de 24e minuut de 0-1. Een afgeslagen voorzet van rechtervleugelverdediger De Jong belandde voor de voeten van spits Damien de Jong die genadeloos uithaalde en de bal onhoudbaar in het doel streepte.

Invaller Michel den Braber had twee minuten voor rust nog de mogelijkheid om namens de thuisclub de 1-1 te scoren, maar hij schoot in de handen van keeper Rick de Groot.

Op jacht
In de tweede helft ging Haaften op jacht naar de gelijkmaker. Schelluinen werd vastgezet door de thuisclub en kwam er niet meer uit. Kansen waren er voor Gerringa en Danny Verwolf. In de 58e minuut rondde aanvoerder Verwolf een steekpass van Sam Onink mooi af: 1-1.

Hierna was het wachten op de 2-1, maar tegen de verhouding in kwam Schelluinen op voorsprong. Bij een voorzet van de goed spelende Laurens Lingen zat de Haaftense verdediging volledig mis. Spits De Jong tikte de bal richting de tweede paal en via een Haaftense verdediger belandde de bal in het Haaftense doel.

Schelluinen kwam nauwelijks meer over de middenlijn. Het enige wapenfeit van de gasten was een lob van Pascal van Delden die net aan de verkeerde kant van de paal belandde. Haaften had nog diverse mogelijkheden, maar de wedstrijd leek beslist. Tot de 93e minuut. Uitblinker Gerringa werd op het randje van buitenspel diep gestuurd en diens voorzet werd mooi afgemaakt door Danny Verwolf.

Tikje teleurgesteld
De trainer van Haaften, Bart Fransen, was tevreden met het spel, maar was toch ook een tikje teleurgesteld over de uitslag. “Dit was één van onze beste wedstrijden dit seizoen. Schelluinen heeft een fantastische ploeg en wij waren gelijkwaardig. Aan de andere kant hadden wij gezien de tweede helft moeten winnen.”

Over de eerste helft was hij minder tevreden. ”Voor rust waren we erg onrustig en leden we veel balverlies. Bovendien was het tempo te laag. Omdat Schelluinen ver inzakte moest we sneller de bal spelen. Dat hebben we in de rust veranderd”.

Volgens de Damiën de Jong klopt het dat Schelluinen ver terugzakte. De spits van Schelluinen: ‘’Je weet dat je hier vol aan de bak moet. We hadden inderdaad de tactiek iets aangepast. Normaal gesproken willen we graag hoog druk zetten en combinatievoetbal spelen, maar je weet dat dat met deze tegenstander en op een zwaar veld moeilijk wordt. Daarom lieten we ons wat inzakken en gingen we de lange bal spelen op Pascal van Delden en mij.’’

Ook De Jong was niet echt tevreden met het resultaat: “Als je aan wil haken moet je dit soort potjes op een modderige zaterdag ook winnen.”

Beide clubs schieten niet veel op met dit gelijkspel. Zowel Schelluinen als Haaften zijn nu met 13 punten kansloos voor de periodetitel. Dat gaat nu tussen GVV’63 en BLC met respectievelijk 17 en 15 punten.

Pieter-Jan van Oort

Freelance-voetbalverslaggever regio West Betuwe