Foto: Wijntjes Fotografie

Lekderby Lekkerkerk-Dilettant: veel inzet en matig veldspel

LEKKERKERK • De derby tussen Lekkerkerk en Dilettant eindigde in 1-1 en daar kon eigenlijk iedereen vrede mee hebben.

Best was het niet wat de streekrivalen lieten zien op een winderig sportpark Tiendweg-West. Thuisclub Lekkerkerk, dat vanwege de afwezigheid van een aantal sterkhouders zeker niet in de sterkst mogelijke opstelling aantrad tegen de buurman, injecteerde het duel weliswaar met een hoop strijd, maar slaagde er nauwelijks in om aanvaardbaar voetbal op de mat te leggen. Voor Dilettant gold meestentijds hetzelfde, al liet de equipe van trainer Edward Knook in delen van de derby wat meer vernuft in zijn spel; zien. Ook kregen de gasten de beste scoringskansen. Jesper van den Adel en Remco Mulders - die op snelheid lastig was af te stoppen- hadden kunnen scoren, maar faalden in de afwerking.

Het was Lekkerkerk dat de wedstrijd van een veelbelovende opening voorzag. In de 4e minuut bereikte Jeffrey Altheer zijn collega-aanvaller Bart Sterrenburg, die de bal vervolgens bij Stan Burggraaf wist te krijgen. Een ‘rollertje’ later was het 1-0. Een kwartier later was het Remco Mulders die van dichtbij de 1-1 aantekende. Vervolgens vergat Jesper van den Adel namens Dilettant de 1-2 tegen de touwen te werken en was ook Matz Jansen namens de gasten te gehaast in de afronding.

Na de pauze veranderde het spelbeeld enigszins. Er ontstond een fase waarin Dilettant wat meer aan voetballen toe kwam en een klein overwicht opbouwde. Ook kregen de Krimpenaren mogelijkheden om zichzelf naar een voorsprong te schieten. Lekkerkerk had het aan zijn uitstekende keeper Dylan Heijnen én aan scheidsrechter Van Dalen te danken dat het 1-1 bleef. Heijnen verrichtte een fraaie save op een inzet van Mulders, Van Dalen op zijn beurt onthield Dilettant een strafschop toen Mulders wed neergehaald. Lekkerkerk op zijn beurt zag Stan Burggraaf in de slotfase net een paar teenlengtes tekort komen om een scherpe vrije trap van routinier Gertjan Rothman tussen de palen te krijgen.

“We hebben ons na de 1-0 van Lekkerkerk goed herpakt, kregen kansen op meerdere goals en hadden de scheidsrechter niet mee”, vond Dilettant-trainer Edward Knook. “Er had meer ingezeten.” Ik ben gezien het spelbeeld en onze vele absenties tevreden met deze 1-1”, oordeelde Lekkerkerk-keuzeheer René Noort. “Je moet realistisch zijn: veel meer zat er niet in vandaag.”

Jan Timmer