Logo regio-voetbal.nl

Supplementen speciaal voor voetballers

  •   keer gelezen

Als voetballer wil je niets liever dan op zaterdag of zondag een wedstrijd spelen. Blessures en moeizaam herstel van jouw fysiek kunnen zeer vervelende spelbrekers zijn en ervoor zorgen dat je niet kunt voetballen.


Ongetwijfeld zul je het herkennen dat je als pupil het liefst zoveel mogelijk wedstrijden op 1 dag wilde spelen en sloot je vaak aan bij andere teams. In die tijd kende je nog geen blessures en spierpijn, je had tomeloze energie en was compleet onvermoeibaar.

Van Pupil naar Volwassenen
Na het pupillen tijdperk werd je junior, ook hier zal menig voetballer meerdere wedstrijden op een dag gespeeld hebben. Dat ging allemaal nog prima, totdat er een moment komt (richting het eind van de junioren) dat 1 wedstrijd meer dan genoeg was. Waar je eerst nog gemakkelijk meerdere wedstrijden kon spelen, gaat dat nu niet meer. Dit komt doordat spieren moeizamer herstellen en (kleine) blessures meer voorkomen. Ben je een voetballer en herken je jezelf in het minder goed herstellen en het krijgen van kleine pijntjes? Dan kan een supplement uitkomst bieden.

De voordelen van voetbal supplementen
Dat het gebruik van supplementen voor voetbal nog niet gebruikelijk is kan het voor ieder individu een welkome toevoeging zijn. Supplementen voor voetballers helpen om de voetbalprestaties te verbeteren, de kans op blessures te verminderen en in sommige gevallen blessures en spierweefsel sneller te laten genezen. Dit soort supplementen zijn gemakkelijk en snel in te nemen, waardoor het ideaal is voor voetballers welke een bepaald voedingsstof niet uit hun voeding kunnen halen.

Supplementen voor een trainingen en wedstrijden
Voordat er inspanning geleverd gaat worden kan het aan te raden zijn om bepaalde supplementen in te nemen als aanvulling op de reguliere voeding. De werking van deze supplementen is pas effectief bij gebruik over een langere periode. Hieronder zullen we iets meer toelichting geven over ieder supplement.

Glucosamine
Glucosamine helpt bij de bescherming van het kraakbeen in gewrichten. Als voetballer zijn de knie-, enkel en heupgewrichten enorm belangrijk om goed te presteren op het veld. Om gewrichten te laten bewegen gebruikt het menselijk lichaam pezen en kraakbeen. Glucosamine helpt bij het behoud van sterk, flexibel en elastisch kraakbeen.

Beta-alanine
Als voetballer zul je tijdens of kort na een intensieve sprint het gevoel van verzuring herkennen. Het lichaam gebruikt beta-alanine voor de vorming van carnosine. Carnosine zorgt ervoor dat de buffercapaciteit in de spier toeneemt. Het vergroten van de buffercapaciteit helpt om het verzuurde gevoel uit te stellen.

Multivitamine
Het binnenkrijgen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen uit dagelijkse voeding is haast onmogelijk. Multivitamine kan normaal gesproken al een goede aanvulling zijn om wel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen. Als voetballer is er in het lichaam meer behoefte aan vitamines en mineralen.

Supplementen na een training of wedstrijd
Na een wedstrijd hebben de spieren behoefte aan herstel. Onderstaand supplement kan gebruikt worden na afloop van de training of voetbalwedstrijd.

Whey Protein
Door inspanning vraagt je lichaam om meer eiwitten, de eiwitbehoefte gaat daardoor omhoog. Whey protein is te adviseren om het eiwit niveau weer op peil te brengen. Het aanvullen van het eiwit voorraad na een wedstrijd of training heeft een positief effect op het herstellen van de spieren. Op korte termijn zul je minder last hebben van het gevoel van stijve spieren na een training of wedstrijd. Op langere termijn zou je meer trainingsuren kunnen maken in een korte periode, omdat het herstel van de spieren sneller gaat.

ingezonden mededeling

Trainerscarrousel

Spelerscarrousel

Regio-Voetbal Toernooien

Elke week het laatste Regio-Voetbal nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden

Trainerscarrousel

Spelerscarrousel

Regio-Voetbal Toernooien

Voorbeschouwingen

Proxsys Cup