Logo regio-voetbal.nl
Foto: Stockfoto 123RF
ingezonden mededeling

Sponsoren werven? Zo pak je dat aan!

  •   keer gelezen   Nieuws

Als amateurclub, überhaupt als club, leef je grotendeels van sponsoren. Ze zijn in zekere zin het kloppend hart van je club te noemen. Het valt soms alleen niet mee om ze te vinden. Met alleen dat bedrijfje van dat ene clublid en wat bedrijven in de directe omgeving kom je er vaak niet. Misschien kun je er alle tekorten mee opvullen, maar er is véél meer uit te halen! Hoe benader je sponsoren zo, dat zij ook enthousiast worden?


Aandacht
Het belangrijkste bij het benaderen van mogelijke sponsoren is dat je je van de waarde van sponsoren bewust bent. Pak het niet te licht op. Tegelijkertijd is het belangrijk om juist in de communicatie niet te strak en zwaar te formuleren, en duidelijk te maken dat het vrijblijvend is. Het bedrijf moét niets. Benader ze respectvol, in eerste instantie zakelijk, maar wel vriendelijk en luchtig. Trek aandacht door niet direct het woord 'sponsoring' of 'geld' te gebruiken in het onderwerp.

"Daar heb je er weer zo één," zal er dan gedacht worden. Bedenk wat het (mogelijke) doel is en noem dat om enthousiasme te creëren. Pak je het telefonisch aan, dan kun je je verhaal op dezelfde manier opbouwen.

Informeren
Vertel wát er te sponsoren valt. Misschien kan de sponsor ook wel een keuze worden voorgelegd. Shirts voor een team? Tassen? Of misschien wel een groot feest. Bedenk wat er te sponsoren valt. Weet daarbij wel dat 'sponsoring' meer is dan de standaard shirtjes en een manier om tekorten op te vullen als het gaat om financiën. Misschien wil de sponsor wel gloednieuwe glazen bedrukken voor de kantine, of voor elke speler een bidon bedrukken en uitdelen. Kijk ook wat past bij het bedrijf. Glazen passen bij een horecabedrijf, net als een feest. Een nieuw speeltoestel of dug-outs enthousiasmeren bouwbedrijven dan weer meer.

Overtuigen
Heb je de aandacht van de sponsor, dan moet je die nog overtuigen. Begin niet direct over geld, maar wees wel meteen duidelijk wat betreft bedragen, contracten, periodes en andere afspraken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel over geld en jij zult met een voorstel van een bedrag moeten komen. Hoe bepaal je dat? Aan de hand van de waarde van de sponsoring:

· De associatieve waarde: hoe staat je club bekend? Hoe hoog speelt je club? Dan weet je hoe graag het bedrijf geassocieerd wil worden met je club.

· De marktwaarde: welke bedragen vragen andere clubs in de omgeving? Het heeft geen zin om veel hoger te gaan zitten. Misschien is het zelfs verstandig om iets lager te zitten, om de sponsor te overtuigen.

· De communicatieve waarde: wat is het bereik van het reclamebord, het logo op de shirtjes of andere uiting? En wat is dat van de lokale krant, ten opzichte van de prijs?

· De hospitality waarde: in het geval van activiteiten sponsoren, zoals een feest is deze waarde interessant. Hoeveel minder kost het om dit bij de club te organiseren, ten opzichte van het ergens anders organiseren? En wat levert het op?

Maak je verzoek aantrekkelijk en overtuigend door kort te onderzoeken waar het bedrijf behoefte aan heeft. Het gaat even niet om jou. Wil het bedrijf personeel werven? Meer naamsbekendheid? Maatschappelijke betrokkenheid tonen? Speel daarop in met je aanbod.

Trainerscarrousel

Spelerscarrousel

Regio-Voetbal Toernooien

Elke week het laatste Regio-Voetbal nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden

Trainerscarrousel

Spelerscarrousel

Regio-Voetbal Toernooien

Voorbeschouwingen

Proxsys Cup