Tricht overklast Heukelum met bliksemstart: 1-6

HEUKELUM • Heukelum werd zaterdag thuis door een bliksemstart van Tricht al snel volkomen overklast. Marijn Bransen scoorde reeds binnen vier minuten twee keer en na ruim een half uur had Tricht al een riante 0-5 voorsprong. De tweede helft was zo natuurlijk een formaliteit. Beide clubs maakten elk nog één doelpunt: 1-6.

Circa tweehonderd toeschouwers genoten op de officiële eerste dag van de astronomische herfst in Heukelum wel van de heerlijke nazomerzon maar niet van de wedstrijdspanning. Heukelum startte zaterdag namelijk erg zwak. De complete defensieve organisatie was slecht en vooral de jonge verdediger Wouter van Wijk stapelde fout op fout. Dat bleek tegen de gevaarlijke Trichtse aanval al meteen dodelijk.

Door de mand
Heukelums nieuwe trainer Jerome Ceton moest na afloop de wonden likken: "We zijn vandaag compleet door de mand gevallen. In amper een half uur was Heukelum helemaal knock-out. De organisatie klopte niet, de instelling was niet scherp genoeg en het verdedigen was ronduit knullig met liefst drie tegengoals direct na spelhervattingen."

Trichts trainer Marcel van Steenis was natuurlijk vrolijker: "We waren vooral voorin direct vanaf het begin messcherp en wilden Heukelum ook meteen vastzetten. Bovendien was bij ons bijna elke kans ook direct raak. Heukelum klapte toen al snel helemaal in elkaar. Na twee goede bekerduels is dit voor Tricht een superstart in de competitie."

Vroege goals
Trichts topscorer Marijn Bransen bleek zaterdag voor het defensief erg kwetsbare Heukelum onstuitbaar. Al in de derde minuut kon Bransen na een vrije trap van aanvoerder Arjan Hakkert vanaf rechts in het centrum simpel 0-1 binnentikken. Amper één minuut later brak Marijn Bransen over links weer door met zijn tweede doelpunt als resultaat: 0-2.

Pepijn Lambregts kreeg voor de bezoekers tegen het zwalkende Heukelum nog een mooie kans maar hij schoot over. De thuisclub stelde er alleen een kopbal van Tim Schwebke na een voorzet van Brennan Bieri tegenover. Defensief bleef Heukelum echter lelijk knoeien. De geblesseerde routinier Wilfried Prigge werd daar node gemist. Na een kwartier kon Tim van Dijken uit een vrije trap van rechtsback Ruben Lambregts ongehinderd 0-3 binnenkoppen.

In de 28e minuut werd het zelfs 0-4. Weer stond Heukelum bij een lage vrije trap van Arjan Hakkert werkeloos toe te kijken hoe Marijn Bransen simpel al zijn derde doelpunt van de zonovergoten middag maakte: 0-4. Na weer eens een fout van Wouter van Wijk liep Tricht zelfs tot 0-5 uit. Marijn Bransen pikte de bal op links op en bediende op maat routinier Ramon van Soelen, die beheerst voor 0-5 zorgde.

Rode kaart
Enige smet op deze overtuigende eerste helft voor Tricht was de directe rode kaart die verdediger Rani Abouna vlak voor rust na een akkefietje met Tim Schwebke opliep. Tegen het Trichtse tiental kreeg Heukelum met nu Christan van der Meijden als verse kracht na rust wel mogelijkheden, maar bij schoten van Rick van Loo en Benjamin Meijdam redde Trichts keeper Lukas Grizell.

Tien minuten na de thee had Heukelum na een vlotte combinatie dan toch succes. Aanvoerder Lars van Honk lanceerde Benjamin Meijdam en uit diens gave pass rondde Rick van Loo op links goed af: 1-5. Acht minuten later liep doelpuntmaker Rick van Loo echter tegen zijn tweede gele kaart op en dus moest ook hij met rood vertrekken en was met tien tegen tien man althans het numerieke evenwicht hersteld.

Scheidsrechter Wijnand van Vreeswijk uit Wijk en Aalburg had het trouwens druk met de kaarten: vijf gele kaarten voor Heukelum (met dus één dubbele en dus een rode) en drie gele en één rode kaart voor Tricht. Zo'n grote kaartenlast in een dergelijk al snel beslist en rustig duel moeten beide teams zich wel aantrekken. Door het alsnog inbrengen van Sven van Maurik had Trichts trainer Marcel van Steenis overigens al een kwartier na de pauze de controle gecorrigeerd die Tricht even op het spel leek kwijt te raken.

Slotfase
Tim Schwebke trof voor Heukelum halfweg de tweede helft nog wel het zijnet en een vrije trap van Brennan Bieri werd door keeper Grizell goed over de lat getikt. Na een nog niet afgeronde doorbraak van Tim van Dijken had Tricht in de 82e minuut alsnog in de score het laatste woord van de middag. Een boogvoorzet van Ruben Lambregts vanaf rechts viel over keeper Yoerik van't Pad heen in de verste bovenhoek: 1-6. Dat was exemplarisch voor het knullige optreden van Heukelum zaterdag in vooral defensief opzicht.

In Dordrecht zal Heukelum komende zaterdag in Dordrecht tegen het prima gestarte EBOH beslist veel beter voor de dag moeten komen. Tricht zal het dan thuis tegen Pelikaan, net als vorig seizoen ongetwijfeld weer één van de titelpretendenten, zeker lastiger dan tegen Heukelum krijgen.

Anton van der Giessen