WNC - Sliedrecht (Foto 001)
WNC - Sliedrecht (Foto 001) Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Sliedrecht bezorgt WNC met 2-3 eerste nederlaag

WAARDENBURG • WNC leed zaterdag thuis in de eerste klasse de eerste nederlaag. Kaj van den Boogaard en Gideon Emanuels (penalty) gaven WNC tweemaal de leiding, maar Sliedrecht kwam nog voor rust beide keren via Bas van Stokkum en Luciano van Harlingen langszij. Dankzij een doelpunt van Dennis Verhoef vlak na de pauze pakte Sliedrecht met 2-3 de volle winst.

Bijna tweehonderd toeschouwers genoten zaterdag in Waardenburg niet alleen van een heerlijke zonnige oktobermiddag maar ook van een heel aantrekkelijke eerste helft met twee offensief ingestelde ploegen. Na de hervatting sloeg Sliedrecht al vroeg zijn slag en toen zakte het spelpeil want bij beide teams was de tank na de voortvarende start na ongeveer een uur al flink geleegd. Bij een 2-3 score werd WNC zo de pineut.

Neutrale kijker
De onpartijdige kijker was zaterdag in Waardenburg de echte grote winnaar. “Voor de neutrale toeschouwer was de eerste helft heel leuk”, zo beaamde WNC-trainer Cor Prein, “maar wij hadden de ruimte om zelf meer te scoren en dat deden we helaas niet. Als je dan ook nog twee goals weggeeft, wordt het lastig; zeker door die snelle 2-3 meteen na rust. Sliedrecht behoort zeker tot de betere ploegen in deze klasse, maar WNC heeft vandaag zichzelf tekort gedaan. In de tweede helft hebben we offensief ook te weinig afgedwongen.”

Dus kon Sliedrecht na het onnodige thuisverlies tegen FC Breukelen meteen weer op het zegepad terugkeren. “Een ware kampioen herstelt zich direct na een nederlaag”, zo had trainer Dennis van der Steen zijn equipe ingepeperd. “Het was vanmiddag een mooie wedstrijd tussen twee positief spelende ploegen. In de tweede helft ebde het bij beide teams wat weg, maar onze wissels brachten wel extra energie. Sliedrecht bewees vandaag zeker bovenin de eerste klasse te willen gaan meedoen.”

Vroeg doelpunt
Bij WNC ontbrak spits Mirel Ibrahimovic wegens droeve familieomstandigheden. Al vroeg nam WNC de leiding. Na slordig balverlies van Sliedrechts back Roy van’t Hoog schoot Kaj van den Boogaard vanaf rechts al in de vierde minuut raak: 1-0. WNC-aanvoerder Nehemia Sanaky moest op de eigen doellijn voorkomen dat Dennis Verhoef al snel na een corner de gelijkmaker binnenkopte.

Bij een knal van Marciano Simonis bleek WNC-keeper Dick van Loon niet klemvast, doch Dennis Verhoef verprutste de rebound met een te zacht schot dat ook nog naast ging. Een vermeende WNC-overtreding van verdediger Roman Rahmani bleef gelukkig voor de thuisclub onbestraft. Op aangeven van Sven van der Neut mikte Marciano Simonis voor de gasten veel te hoog. Ook WNC kreeg overigens in de boeiende eerste helft zeker mogelijkheden. Yunis Efe was op links echter niet doeltreffend genoeg.

Eerste gelijkmaker
Halfweg de eerste helft kwam Sliedrecht na een verre vrije trap van Marciano Simonis vanaf links toch langszij. De opgerukte aanvoerder Bas van Stokkum stond helemaal vrij en kopte die 1-1 gelijkmaker binnen. Vijf minuten later vloerde Tim van Stek de op links goed doorbrekende WNC’er Jesse Dibbets te laat en wel in het 16 meter gebied. Scheidsrechter Stef Bogers uit Budel gaf WNC terecht een penalty, die Gideon Emanuels benutte door keeper Mathijs Donatz naar de verkeerde kant te sturen: 2-1.

Weer vijf minuten daarna was het echter al opnieuw gelijk. WNC-linksback Sonny van Kranenburg ging in de fout en de voorzet van Justin Beemsterboer vanaf rechts kon vlak voor doel door Luciano van Harlingen simpel worden afgerond: 2-2. Een ver schot van Sliedrechts back Chris Boom bezorgde WNC-keeper Dick van Loon de nodige problemen. Toch had WNC kort voor rust nog twee keer de gelegenheid om met een voorsprong te gaan pauzeren. Kaj van den Boogaard koos bij een kansrijke doorbraak echter voor een pass in plaats van zelf te schieten en bij een vloeiende WNC-aanval over diverse schijven redde Sliedrecht nipt ten koste van een corner. Na een heel attractieve eerste helft beloofde de 2-2 ruststand nog veel goeds.

Op slot
Die tweede helft ging evenwel al na drie minuten min of meer op slot door een derde goal van de gasten. Uit een voorzet van Akram Chentouf vanaf links maakte spits Dennis Verhoef er toen al 2-3 van. Geleidelijk zakte daarna het eerst zo hoge spelpeil. WNC bleek ook niet meer bij machte om offensief veel af te dwingen. Sonny van Kranemburg mikte op aangeven van Matthijs van Gessel veel te hoog. Ook met de invallers Luuk Uitman en Eyoub Allaoui kon WNC het tij niet meer keren. Sliedrecht voetbalde met de kostbare voorsprong op zak iets soepeler en WNC-keeper Dick van Loon moest met een zweefduik nog een mooie knal van invaller Rodney Huygen pareren.

Beide teams claimden nog even een strafschop, maar scheidsrechter Stef Bogers, die in totaal vijf gele kaarten (twee voor WNC en drie voor Sliedrecht) uitdeelde, wilde er terecht niks van weten. Dus bleef het 2-3 en zal WNC nu zaterdag in Giessen zich juist tegen het ongeslagen GRC’14 moeten zien te herstellen. Sliedrecht ontvangt dan LRC dat in Leerdam zaterdag zelf de eerste overwinning binnenhaalde.

Anton van der Giessen

WNC - Sliedrecht (Foto 004)
WNC - Sliedrecht (Foto 002)
WNC - Sliedrecht (Foto 003)