Asperen - ASH (Foto 001)
Asperen - ASH (Foto 001) Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Asperen en ASH blijven op 0-0 steken

ASPEREN • Ondanks een 0-0 gelijkspel behoefde het vrij talrijke publiek zich zaterdag bij de streekderby tussen Asperen en ASH niet te vervelen. ASH was voor rust beter en Asperen domineerde na de pauze, zodat de 0-0 remise een billijke uitslag van een spannend duel was.

Halfweg de tweede helft maakte Asperen wel een doelpunt, maar die treffer van Gerard Breider werd tot hevige teleurstelling van de thuisclub in tweede aanleg alsnog afgekeurd.

Buitenspel
De ervaren scheidsrechter Harry van Meerkerk uit Streefkerk verklaarde meteen na afloop die voor Asperen pijnlijke beslissing: “De grensrechter van ASH vlagde al meteen, reeds voor het doelpunt, voor buitenspel van de man die later de doelpuntmaker werd. Maar als het eerste schot van Asperen direct een goal had opgeleverd, zou het een geldige treffer zijn geweest. Nu kwam de bal terug van de ASH-keeper en trok die Asperen-speler voordeel uit zijn buitenspelpositie. Daarom heb ik het doelpunt alsnog afgekeurd en voelde ik me ook niet te groot om de grensrechter te raadplegen en dit zo te beslissen.”

Invallers
Asperen telde nogal wat invallers, want zo ontbraken onder meer Michiel den Hartog, Dick Schaaij en Nick van der Zijden vanwege blessures. De eerste helft van de thuisclub was ook teleurstellend. ASH, dat Arne Hak in de warming-up geblesseerd zag afhaken, voetbalde beter en Marijn Hak kreeg na een kwartier alleen voor de keeper al een opgelegde kans. Marijn Hak wilde die doelman omspelen, maar de prima goalie Dennis Rooijakkers voorkwam dit knap door de bal van de schoen van de ASH’er te grissen.

Een ver schot van ASH-captain Danny Bijl bezorgde keeper Rooijakkers minder problemen. Meer dan een onschuldige poging van Rick van Loopik stelde Asperen er offensief niet tegenover. Na een vrije trap van Hidde van Wageningen kreeg ASH een nieuwe mogelijkheid, doch vanaf links mikte Jens Duizer te hoog. Jorn van Meeuwen probeerde het voor Asperen van heel ver, maar het schot ging net over het Hellouwse doel heen. Ook een lage vrije trap van Tareq Ibrahim leverde Asperen geen succes op. Dus bleef het 0-0 tot de pauze.

Kunstlicht
Met nu het kunstlicht aan kreeg ASH al vroeg na de thee weer een riante kans. De sterke verdediger Gert Jan van Oort lanceerde knap Bernd Duizer, die alleen voor doel echter weer moest constateren dat keeper Dennis Rooijakkers erg moeilijk te passeren is.

Geleidelijk nam Asperen met na rust Harm-Jan Verweij als verse kracht de partij echter duidelijk in handen. Een vrije trap van Tareq Ibrahim spatte op de vuisten van ASH-keeper Tjeerd van den Heuvel uiteen. Uit een gave voorzet van Rick van Loopik vanaf links zocht Tareq Ibrahim het doel veel te hoog. In de 69e minuut scoorde Asperen wel. Doelman Tjeerd van den Heuvel kon een hard schot van Noach Middag niet klemvast keren en Gerard Breider benutte attent de rebound. Asperen bejubelde al de 1-0 maar na raadpleging van ASH-grensrechter Jon Nijssen keurde arbiter Harry van Meerkerk het doelpunt alsnog af.

Aandringen
Asperen bleef echter aandringen en bij een doorbraak van Rick van Loopik moest ASH-routinier Jan Donker goed redden. De aanvallen van ASH waren nu meer speldenprikken, maar bij een kans voor Bernd Duizer moest Asperens keeper Rooijakkers toch weer knap redden. Na een vrije trap van Hidde van Wageningen ketste een kopbal van Marijn Hak af op de Asperense defensie.

Tijdens de spannende slotfase kwam Asperen nog het dichtst bij een zege. Uit een vrije trap van Noach Middag kopte de ver opgerukte libero Pieter Marten Hoekstra evenwel van dichtbij maar net naast. Een gesmoorde vrije trap van Tareq Ibrahim en een laag schot van opnieuw Pieter Marten Hoekstra konden de thuisclub in bijna vijf minuten blessuretijd ook niet meer aan de volle winst helpen.

Dus bleef het voor circa 250 toeschouwers 0-0 en bezitten beide regioclubs nu tien punten uit zes duels. Dat is in de vierde klasse E voorlopig te weinig voor de hoofdprijs maar biedt nog wel perspectief om straks de promotienacompetitie te gaan halen.

Anton van der Giessen

Asperen - ASH (Foto 002)