MET VIDEOSAMENVATTING

LRC Leerdam vindt weg omhoog met knappe thuiszege op WNC

LEERDAM • LRC Leerdam heeft de overwinning van vorige week tegen Almkerk een positief vervolg kunnen geven. In eigen huis boekten de Leerdammers een verdiende zege op WNC: 3-0.

De bezoekers uit Waardenburg waren juist vol vertrouwen afgereisd naar Leerdam. De ploeg van trainer Cor Prein won de voorgaande drie duels en was voornemens ook LRC aan de zegekar te binden. Het liep echter anders.

Lat als spelbreker
In een vermakelijke eerste helft was LRC de betere. Na vier minuten was Aimane Seqqal al dicht bij de openingstreffer namens de thuisploeg. Zijn schot werd nog aangeraakt door WNC-keeper Dick van Loon en belandde tegen de lat. Een recept dat zich vijf minuten later herhaalde toen Seqqal mocht aanleggen voor een vrije trap en deze opnieuw door Van Loon tegen de lat werd geduwd.

WNC mocht dus van geluk spreken dat de brilstand nog op het bord stond, maar had na elf minuten zomaar zelf op voorsprong kunnen komen. Uit een corner van Matthijs van Gessel kreeg de compleet vrijstaande Sam van Dormalen een enorme kopkans. Zijn poging ging echter naast het vijandelijke doel.

De thuisclub raakte er niet door in de war en bleef dreigend. Zo schoot Ansu Camara in het zijnet, schoot Rick van Loo na een heerlijke solo recht op keeper Van Loon af en raakte Aimane Seqqal voor de derde keer de lat met een prachtig schot van afstand. Net toen de toeschouwers het idee kregen dat er voor rust niet meer gescoord zou gaan worden sloeg LRC toch nog toe. Een vrije trap van Maikel van de Water werd door Mark den Hartogh verlengd met het hoofd en vervolgens door rechtsback Bauke Bakker binnengelopen: 1-0.

Na de rust was het overwicht van de gastheer iets minder groot. Beide ploegen leverden veel strijd zonder echte kansen te creëren, totdat na een uur de grootste kans voor WNC van de wedstrijd plots uit de lucht kwam vallen. Na een slippertje van Mark den Hartogh stond Gideon Emanuels oog in oog met LRC-doelman Mark van Ingen. Die laatste kwam als winnaar uit deze onderlinge strijd met een knappe redding.

Dure misser
Het zou een dure misser blijken voor de Waardenburgers. De ploeg ging wat meer va-banque spelen, maar liet daarmee steeds meer ruimte voor de thuisclub om gevaarlijk te worden. Uit een omschakeling viel tien minuten voor tijd dan ook de beslissing. Rick van Loo zag zijn inzet gekeerd worden door Dick van Loon, maar Ansu Camara schoot de rebound binnen. In de blessuretijd zorgde invaller Timo Lutters, na een goede actie van Rick van Loo, ook nog voor het slotakkoord.

LRC-trainer Emanuel Sluis was zeer tevreden met wat zijn ploeg had laten zien. “Ik denk dat we vandaag terecht hebben gewonnen. Ten opzichte van vorige week hebben we wat andere keuzes gemaakt met Rick van Loo weer vanaf rechts en Maikel van de Water weer terug in de basis. Vandaag pakte dat goed uit.”

Wel had ook Sluis gezien dat zijn ploeg bij een stand van 1-0 goed wegkwam bij de gemiste kans van Gideon Emanuels: “Toen schrok ik wel even, maar eigenlijk is dat de enige kans die zij gecreëerd hebben.”

Dat had ook de trainer aan de andere kant gezien. “Het is een cliché, maar ik ben benieuwd hoe de wedstrijd verloopt als wij die bal wel maken. Toch hebben wij overall niet kunnen brengen wat we moeten brengen. Ik mistte met name in de eerste helft het gif van onze kant”, constateerde Cor Prein na afloop.

Prein was echter ook complimenteus voor LRC: “Wij moeten het van ons voetballend vermogen hebben, maar zij zaten er goed kort op. We kwamen daardoor niet in ons spel.

WNC zakt door de nederlaag naar plek vijf, terwijl LRC klimt naar de achtste stek.

Gertjan den Ouden

Wedstrijd LRC - WNC