Foto: Jan Noorlandt

Venijnig Woudrichem straft geschutter Wilhelmina’26 genadeloos af

WIJK EN AALBURG • In een grauwe ambiance op De Ebbe kwam Woudrichem beter uit de verf in de derby bij Wilhelmina’26. De Woercummers straften het geschutter achterin bij De Wijk en Aalburgers genadeloos af met een mooie 2-5 overwinning.

De Woercummers konden wel verguld zijn met hun optreden. Dat gold met name voor aanvoerder Wilty Schaap, die een groot aandeel had in de 2-5 score. “Gelukkig scoorde ik twee keer met het bolleke”, stond Schaap nog wat na te geinen met zijn ploegmakkers. “Het was lastig voetballen op het slechte veld, maar de eerste helft waren we heer en meester. Na de rust zette Wilhelmina’26 druk en liepen wij te ver achteruit. Ze maakten de 2-4 en het werd nog even een wedstrijd. Toen gooide ik de wedstrijd in het slot met de 2-5 en was het klaar.’’

Opfleuren
Bij aanvang fleurde Wilhelmina’26 de derby in de sfeerloze ambiance nog iets op met het over de Ebbe klinkende clublied ‘Wij gaan er tegenaan’, maar in de eerste minuut lieten de gele kanaries al een steek vallen. Dillis de Vries glipte simpel weg en tekende meteen de 0-1 aan. Met de 1-1 na een prima voorzet van Bart Jongejan en een inkopper van Samuel Hartgers zeven minuten later leek er nog niets aan de hand. Bij de 1-2 zag het er echter weer niet goed uit achterin. Danny Schaap kon de steekpass geven en Bart van Andel liet keeper Carlo van den Beukel weer kansloos. Aan de andere kant zat het Wilhelmina’26 tegen. Eerste redde keeper Aljan Dekker knap het schot van Remco van der Heiden en ook de rebound van Robert Bouman was een prooi voor de Woercumse sluitpost. Kort voor het halfuur was het weer raak voor Woudrichem, nadat keeper Van den Beukel schutterde en de corner van Tim Saaman in het eigen doel sloeg. Dat betekende 1-3. Wilhelmina’26 kwam niet tot de aansluitingstreffer. De omhaal van Kevin van Esch werd van de lijn gehaald door Jamy Goemaat. Kort voor rust profiteerde Woudrichem nogmaals van de fouten bij Wilhelmina’26 en kopte Wilty Schaap de 1-4 binnen.

Formaliteit
Met de 1-4 ruststand leek de tweede helft een formaliteit, maar Wilhelmina’26 zette aan om er nog een wedstrijd van te maken. De geheel vrije Kevin van Esch had de 2-4 op de schoen, maar faalde vrij voor keeper Dekker. De 2-4 door Bart Jongejan halverwege de tweede kwam vervolgens te laat. Het werd rommeliger. Tim Saaman was dicht bij de 2-5, maar schoot in het zijnet. Ook verraste Jamy Goemaat de voor zijn doel staande Van den Beukel bijna. In de slotfase stipte Woudrichem de winst wel aan. Wilty Schaap dook weer op bij het doel van Wilhelmina’26 om de 2-5 binnen te koppen. Daarmee was het klaar.

Lekker
“Het ging wel lekker”, kon Gerrie Schaap van Woudrichem stellen. “We waren voor de rust heer en meester”, aldus de trainer, die in de rust de euforie even temperde. “Op het moment dat Wilhelmina’26 de 2-4 maakte, gingen ze er nog in geloven. Uiteindelijk maak je dan nog een goeie goal. Al met al was het een makkelijke middag voor ons en ik heb een goed Woudrichem gezien vandaag. Daar ben ik blij mee. We lieten goed en gedegen voetbal zien. Er zijn in deze competitie een heleboel teams die wij hiermee moeten kunnen verslaan. Laten we deze wedstrijd als ijkpunt nemen voor de rest van de competitie.”

Persoonlijke fouten
“Ik denk dat we drie of vier goals weg hebben gegeven door persoonlijke foutjes”, beaamde trainer Hans de Jong met het geschutter achterin. “Dat is een beetje de vorm van de dag. Het ziet er misschien gek uit, maar wij moeten gewoon door. Met de 1-4 bij de rust hoop je nog op een snelle aansluitingstreffer en dan op alles of niets spelen. Ik vond ons wel gelijkwaardig, maar Woudrichem maakte de kansen beter af. Het was een wedstrijd met heel veel strijd. Ik denk dat we gewoon verloren hebben, omdat bij Woudrichem een paar jongens lopen die wat slimmer zijn.”