vv Tricht - Roda Boys (Foto 003)
vv Tricht - Roda Boys (Foto 003) Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Weer nipt verlies voor Tricht: 0-1 tegen Roda Boys

TRICHT • Tricht verloor zaterdag voor de derde keer op rij met één goal verschil. Titelkandidaat Roda Boys imponeerde in Tricht zeker niet, maar keerde na twee halve en hele misstappen wel met een dure 0-1 overwinning op het zegepad terug. Nils Loef was duidelijk de beste Aalster aanvaller en maakte na bijna twintig minuten het beslissende doelpunt.

Ruim tweehonderd toeschouwers zagen in de heerlijke vroege voorjaarszon overigens in Tricht geen beste wedstrijd. Spannend was het wel want de belangen waren groot. Tricht is voorlaatste en moet hevig voor handhaving in de tweede klasse strijden. Roda Boys wil promoveren naar de eerste klasse maar mocht na twee zeperds tegen toenmalige degradatiekandidaten niet opnieuw falen tegen een ploeg uit de onderste regionen.

Roda Boys-trainer Jan van Grinsven was met de krappe winst dan ook heel tevreden: “Drie punten halen was vandaag het belangrijkst. In deze fase gaat het minder om mooi voetbal, maar meer dat er echt één team vol strijdlust staat. Dat is gelukt, al gaven we in de eerste helft nog te veel kansen weg. Dan moet je ook het geluk hebben dat het een keer meezit. Nu moeten we die positieve lijn tegen een stugge ploeg als Altena voortzetten en dan ook wat beter gaan voetballen.” Vanwege de afgelasting van het duel van SVW is Roda Boys nu weer even koploper, maar Tricht blijft door het verlies voorlaatste en ziet de zorgen na drie kleine nederlagen achtereen alleen maar toenemen.

Onnodig
Trichts trainer Jacob van Zanten weet dat maar constateerde wel ook dat er zaterdag meer had ingezeten: “Deze kleine nederlaag was onnodig. We hebben zeker voor rust genoeg kansen gehad, maar dan moet je wel scoren. In zo’n wedstrijd dien je eigenlijk op voorsprong te komen ; nu werd het na die 0-1 achterstand lastig. Onze selectie is smaller dan die van Roda Boys en als dan een paar spelers niet in vorm zijn, heb ik weinig serieuze wisselmogelijkheden om het middenveld en de aanval echt te versterken.”

Al na anderhalve minuut ging Roda Boys-keeper Paul van der Elzen in de fout, maar spits Ramon van Soelen profiteerde voor de thuisclub niet. Aan de overzijde tikte Trichts keeper Rian Drost een schot van Jelle Scholts goed over de lat. Beide teams kregen enkele corners, doch in de twintigste minuut nam Roda Boys na Trichts balverlies op het middenveld in het gelijkopgaande duel plots de leiding.

Doelpunt
Sven van Driel lanceerde op rechts meteen Nils Loef, die met een laag en zuiver diagonaal schot scoorde: 0-1. Pal hierna wist Tricht een kans voor Rico Grandia nog net afdoende te blokkeren. Halfweg de eerste helft leek Roda Boys wel weer te gaan scoren. Na een goede pass van Jesse Hobo trapte de uitgelopen Tricht-keeper Rian Drost finaal over de bal heen en leek Nils Loef simpel te gaan doelpunten, maar vanwege dubieus hands van Loef blies de Zeeuwse arbiter Sjarco van den Bergen de situatie af. Na 27 minuten kreeg Trichts verdediger Sander Kars vanwege een stevige charge op Jarno van Vuuren terecht de eerste gele kaart van de middag. Kars werd meteen vervangen door Tim Schook, die net als Rick de Jongh bij Tricht voor de geblesseerd geraakte Arjan Hakkert al vroeg als verse kracht binnen de lijnen was gekomen.

Goed weg
Na een half uur kwam Roda Boys bepaald goed weg. De ver uitgelopen keeper Paul van den Elzen torpedeerde toen de doorbrekende Trichtse invaller Rick de Jongh maar de scheidsrechter zag er tot veler verbazing zelfs geen overtreding in. Even tevoren was Tricht na een goede verre trap van libero Harm van Brenk al dichtbij de gelijkmaker gekomen toen de frequent oprukkende linksback Owen Hol op links doorbrak; bij het harde schot van Hol redde keeper Paul van den Elzen echter. Dat deed de Aalster doelman ook toen aanvoerder René van Soelen na een carambole via Owen Hol plots vanaf links een mooie kans kreeg en inschoot. Dus bleef het 0-1 tot de pauze.

Weinig stootkracht
Roda Boys en Tricht etaleerden ook na de thee weinig stootkracht. De bezoekers wisten daardoor geen veilige marge als voorsprong te bereiken. Sven van Driel ging na een pass van captain Toby Tan wel langs de Trichtse keeper, maar hij scoorde niet. Dat deed Tricht aan de overzijde trouwens evenmin. Mogelijkheden voor de broers René en Ramon van Soelen bleven onbenut en Tim van Dijken mikte veel te hoog. Kort na een terechte gele kaart voor Roda Boys-speler Rico Grandia miste Tim van Dijken voor Tricht in volle ren ook nog een lastige maar serieuze kopkans. Het voetbal werd er bij beide teams inmiddels niet beter op. Halfweg de tweede helft bood Sven van Driel de gasten een kans, doch het schot van Toby Tan werd door Trichts keeper Rian Drost goed gekeerd. Bij een knal van Nils Loef ontsnapte de thuisclub aan gevaar vanwege een fluitsignaal voor buitenspel en bij een Aalster actie van de net ingevallen Armand Selmani redde Gerjan van Haarlem voor Tricht de netelige situatie goed.

Slotfase
Met een 0-1 score bleef het zo ondanks erg matig spel wel heel spannend. Een Aalster vrije trap van Nils Loef ging voorlangs en na enkele corners van Roda Boys moest Luke van Dijken voor Tricht tweemaal attent in de eigen doelmond redden. Tijdens de slotfase kreeg Tricht nog één kans op de kostbare gelijkmaker. De harde en verre vrije trap van Tim van Dijken was prima, maar keeper Paul van den Elzen redde knap met een zweefduik. Ook in ruim drie minuten blessuretijd kwam Tricht niet meer langszij en dus hield Roda Boys de krappe en belangrijke 0-1 winst vast. Om straks te kunnen promoveren zal Roda Boys echter wel wat beter moeten gaan voetballen. Dat geldt voor het jonge Tricht evenwel ook als de groenwitten de bedreigde plaats in de tweede klasse nog willen behouden.

Anton van der Giessen

vv Tricht - Roda Boys (Foto 004)
vv Tricht - Roda Boys (Foto 001)
vv Tricht - Roda Boys (Foto 002)
• Tricht - Roda Boys (0-1).