Haaften - Vuren (Foto 004)
Haaften - Vuren (Foto 004) Foto: Jeroen de Bruin / DBRN Fotografie

Haaften wint weer van Vuren

HAAFTEN • Haaften hield Vuren zaterdag op de ranglijst van de derde klasse D verder onder zich. Dankzij 2-0 thuiswinst wist Haaften voor de tweede keer in deze competitie Vuren te verslaan en de voorsprong tot vijf punten te vergroten. Sam Onink opende kort voor rust de score en Johnnie Noorthoek stelde in de slotfase met 2-0 de zege veilig.

Bijna tweehonderd toeschouwers zagen in Haaften een erg matige wedstrijd. De straffe noordooster en het hobbelige veld waren daarvoor geen afdoende excuus. Daarnaast moest Vuren het wel vanwege Corona doen zonder Ian van Wijk en ook zonder de tegen GVV’63 geblesseerd uitgevallen topschutter Fabian van Horssen. Bij Haaften begon de niet topfitte Danny Verwolf op de bank en ontbreekt net als Ryan van Wijk bij Vuren ook de rappe goalgetter Thijmen Gerringa al langere tijd.

Zwak begin
In het eerste half uur was het voetbal van beide ploegen ronduit zwak. Goed combinatiespel viel niet te aanschouwen en menige bal werd foutief juist bij de tegenstander afgeleverd. Een vroege knal van Jordy Perdon uit een vrije trap ging recht op Vurens keeper Tim Ritmeester af. Reeds halfweg de eerste helft moest Haaften-speler Michel den Braber zich geblesseerd door Niek van Velzen laten vervangen.

Bij de eerste goede poging van Vuren stuitte een schot van Luuk van der Vliet af. Toen was er al bijna een half uur gevoetbald zonder echt veel enerverende momenten. Gelukkig voor het publiek vergoedde de overvloedige lentezon veel. Björn Paul kwam bij Vuren gehinderd balcontrole tekort om een pass van Michael Tahamata een succesrijk vervolg te kunnen geven. Tien minuten voor de rust begon Haaften vooral via Sam Onink en Mats van Velzen en met name over de linkerflank aan te dringen. Jarl Deurhof moest Vuren al éénmaal redden.

Doelpunt
Na 38 minuten leidde Haaftens offensief ook tot een 1-0 voorsprong. Sam Onink schoot toen vanaf links raak: 1-0. Bijna kwam Vuren binnen amper zestig seconden overigens al weer langszij, doch vanaf rechts trof Bas van der Vliet onhoudbaar de doelpaal. Dus brak de pauze toch met een 1-0 score aan.

Met Ryan Snoek en Mark Steenhuis als verse krachten wilde Vuren in de tweede helft het tij doen keren. Eerst moest Michael Tahamata echter in zijn eigen doelmond attent redden na een Haaftense aanval via wederom Mats van Velzen en Sam Onink. Bij een Vurens vrije trap mikte Luuk van der Vliet te hoog en bij een andere voor Haaften dreigende situatie kopte Kevin van de Velde de bal goed uit de eigen doelmond weg. Aan de andere kant werd een laag schot van Sam Onink door Vurens keeper gekeerd.

Aandringen voor gelijkmaker
Halfweg de tweede helft speelde Björn Paul zich in het centrum mooi vrij, doch het schot van de Vurense topscorer was te simpel om keeper Lars Tertoolen te verrassen. Vuren drong steeds meer aan voor de gelijkmaker en Haaftens routinier Jeffrey Wolf moest een solo van Björn Paul knap stuiten. Na een Vurense aanval via Bas van der Vliet en weer Björn Paul redde Haaftens doelman Lars Tertoolen moeizaam.

Bij een 1-0 score bleef het zo erg spannend. Björn Paul en zijn nog pas net ingevallen jongere broer Brent Paul kregen in het centrum in de 79e minuut allebei voor Vuren een serieuze kans, maar weer redde Haaften de netelige situatie in de eigen doelmond.

Cruciale minuut
Een korte cruciale fase rond de 83e minuut gaf uiteindelijk in de Waalderby de doorslag. Eerst werd de ver opgerukte Vurense verdediger Danny Muilenburg door een overtreding van Kevin van de Velde gestuit, maar de sinds enige tijd naar Den Bosch verhuisde scheidsrechter Rick Paszotta zag er tot ongenoegen van Vuren geen penalty in. Meteen sloeg Haaften aan de overzijde bij de tegenstoot wel koel toe. Vanaf links schoot Johnnie Noorthoek de bal zuiver in de verre benedenhoek: 2-0.

Daarmee was het pleit beslecht en de gele kaarten voor de late Haaftens invallers Danny Verwolf (kort tevoren) en Daniël van Zuijdam (even later) deden er weinig meer toe. Zelfs de eer was Vuren zaterdag in de korte extra tijd kennelijk niet gegund. De Vurense inzet van Ryan Snoek werd door Ronald Zondag, de vierde en laatste invaller bij de thuisclub, op de doellijn weggewerkt. Door de 2-0 winst klom Haaften naar de vijfde plaats. Vuren blijft negende in de rangschikking maar de marge met de staartgroep is voorlopig nog geruststellend.

Anton van der Giessen

Haaften - Vuren (Foto 005)
Haaften - Vuren (Foto 002)
Haaften - Vuren (Foto 001)