nu met video

Finale Proxsys Cup pas beslist na tien shoot-outs: GJS wint nadat Arkel drie ‘matchpoints’ onbenut laat

Wedstrijdverslagen Fotoseries Proxsys Cup 10.074 keer gelezen

GORINCHEM/REGIO • Het zaalvoetbaltoernooi om de Proxsys Cup kreeg zaterdagavond een heerlijke apotheose. GJS en Arkel hielden elkaar in evenwicht (3-3), zodat shoot-outs de beslissing moesten brengen. Arkel kwam maar liefst driemaal op matchpoint, maar na de tiende shoot-out stond GJS met de Cup in handen.

Beide teams namen veel publiek mee naar een bomvolle Oosterbliek.

De finale begon voortvarend voor Arkel. Binnen de kortste keren pakten zij de voorsprong. Corné van Horik kwam aan de linkerkant vrij, twijfelde niet en schoot de bal kiezelhard binnen in de verre hoek. GJS moest dus komen gelijk en deed dat ook. Quincy Bartens speelde de bal op Remco de Bruijn, die de bal een subtiel en rustig tikje gaf waardoor Arkel-doelman Jari van Baalen de bal niet meer goed zag (1-1).

Binnen de kortste keren ging het van 1-1 naar 2-2. En toevalligerwijs waren beide goals een eigen doelpunt. Ben Vissers, normaal erg trefzeker tijdens dit toernooi aan de andere kant, verschalkte zijn eigen doelman via een ongelukkige kopbal, Dylan Verschoor kreeg even later de bal tegen zich aan door zijn keeper toen hij het niet in de gaten had. Vooral Arkel kreeg na de 2-2 nog wat mogelijkheden via met name Dylan Verschoor, maar de ploegen gingen de rust in met een gelijke stand.

Overhand
Kort na de rust was daar gelijk een reuze kans voor GJS. Quincy Bartens kon counteren en gaf de bal breed op Jonas van Bakel, die een teenlengte tekort kwam om de bal goed binnen te kunnen schieten. Een halve minuut later kon dezelfde van Bakel wel juichen. Hij kreeg een rebound voor zijn voeten, twijfelde niet en schoot zo de 3-2 op het bord.

GJS had licht de overhand in het tweede bedrijf en schoot bijvoorbeeld via Ben Vissers, de topscorer van het toernooi, op de paal. Met nog zeven minuten op de klok moesten beide keepers binnen enkele seconden redding brengen op schoten van IJsbrand van Eldik en Remco de Bruijn. Met nog zes minuten op de klok werd de stand weer gelijk getrokken. Robert Scheurwater bediende Corné van Horik, die op zijn beurt de bal breed legde op Han Dubbeldam. Die dacht niet na en schoot de bal in de kruising achter GJS-doelman Raymon de Haan: 3-3.

Met nog twee minuten op de klok leek daar de beslissing te komen. Speler van het toernooi Sjors Hendriks kreeg zijn eigen rebound, maar chipte de bal op de paal. Beide ploegen kregen dus genoeg kansen om de wedstrijd te beslissen, maar toch moesten we naar de verlenging.

Vermoeidheid
De ploegen speelden in de verlenging beide om niet te verliezen. Kansen werden amper genoteerd in de twee keer vijf minuten die bijgeteld werden. De vermoeidheid speelde hierbij zeker ook een rol. De grootste kans was voor Corné van Horik die vanuit een ingestudeerde vrije trap GJS-doelman De Haan gestrekt naar de hoek liet gaan. Beide teams kwamen echter niet meer tot scoren en zo gingen shoot-outs de beslissing brengen.

Beide teams scoorden in de reguliere drie shoot-outs allebei één shoot-out. Daarna ging het om en om. De negende werd geraakt door Remco de Bruijn en dus lag het voordeel plotseling bij GJS, dat al drie keer door het oog van de naald gekropen was. Keeper Raymon de Haan ging 1 op 1 met Dylan Verschoor en kwam uiteindelijk na twee keer redden in de acht seconden als winnaar uit de strijd. De Oosterbliek ontplofte en sprong het veld op om het feest te vieren met de spelers. GJS volgde stadgenoot SVW dus op als winnaar van de Proxsys Cup.

• Dolle vreugde bij GJS na de laatste shoot-out.
• GJS - ASV Arkel (3-3).