N.I.V.O.-Sparta - Best Vooruit BKR 1-2
N.I.V.O.-Sparta - Best Vooruit BKR 1-2 Foto: M. Oomen

Nivo Sparta na nederlaag tegen Best Vooruit uitgebekerd

Wedstrijdverslagen Fotoseries 1.421 keer gelezen

ZALTBOMMEL • Nivo Sparta heeft zaterdagmiddag op eigen terrein zijn Waterloo gevonden in het KNVB-Bekertoernooi. In de achtste finale tegen zondag eersteklasser Best Vooruit kregen de roodwitten een lesje in effectiviteit. Het werd 1-2.

In 90 minuten tijd kreeg de ploeg uit Best de bal misschien drie tussen de palen, waarvan tweemaal dodelijk effectief en beslissend. Nivo Sparta heeft de nederlaag volledig aan zichzelf te wijten.

In de eerste 45 minuten was het spel van beide ploegen weliswaar niet groots, maar de Spartanen hadden een veldoverwicht en de beste kansen. Al in het eerste kwart had Frenkie Schaap de 1-0 kunnen laten aantekenen. Zijn fraaie lob werd echter even fraai tot corner verwerkt door Best-doelman Jesper Storms.

Toch zou Nivo Sparta nog voor de rust verdiend de score openen. Een voorzet van Dennis van Meurs werd keurig afgemaakt door Schaap. Nivo leidde halverwege en daar viel niets op af te dingen.

Al vrij snel na de hervatting ging het mis bij de soms nonchalant ingrijpende verdediging. Een van de eerste kansen van Best Vooruit in deze wedstrijd werd direct doeltreffend afgerond, waardoor de stand weer in evenwicht kwam (1-1). Dat benauwde Nivo Sparta, dat daardoor niet beter ging spelen. Voorin stond Schaap veelal op een eiland; kwamen veel tweede ballen niet aan en het was het duel een groot verschil met de eerste 45 minuten. Ook de angst ging overheersen bij de roodwitten. “Toch weer niet”, hoorde je ze te denken. Het ging allemaal goed tot de 82e minuut. De net ingevallen Thijs Engels liet zich maar al te graag bekronen tot “gouden wissel” en matchwinner door de beslissende 1-2 aan te laten tekenen.

Het had nog op strafschoppen uit kunnen draaien in de slotfase toen Dennis van Meurs doorgebroken was, maar vergat de bal mee te nemen. Best Vooruit kan zich op gaan maken voor de kwartfinale terwijl Nivo Sparta de komende zes wedstrijden de handen nog vol zal hebben om rechtstreekse degradatie of het spelen promotie/degradatiewedstrijden af te wenden.

Opmaken voor een zware slotfase
Nivo-trainer Niels Blom had graag verder gebekerd. “We hebben er de kansen zeker voor gehad maar we hebben het gehele seizoen al te veel kansen nodig om tot scoren te komen. We gaan ons opmaken voor een zware slotfase met louter en alleen maar wedstrijden die stuk voor stuk finales zijn. Ik heb vandaag in ieder geval een goede instelling gezien, goede kansen en daar moeten we de komende weken maar op doorborduren”.

Aanvoerder Frenk Schaap was ook vandaag weer het manusje van alles, bij wie het totaal niet ontbrak aan optimale werklust. “Jammer dat we vandaag niet een positieve start hebben kunnen maken van de slotfase van deze kompetitie. Het zou mooi geweest zijn. Het begin was strijdlustig maar met name in de tweede helft speelden we meer tegen ons zelf dan tegen Best Vooruit. Het zou wel leuk zijn als je jezelf een keer kunt belonen met een overwining. Maar niet getreurd: de competitie is nog niet ten einde en we hebben allemaal goede hoop op een positieve afloop, te beginnen volgende week in Ede tegen DTS’35.

Herman van Diejen

• Nivo Sparta - Best Vooruit (1-2).
N.I.V.O.-Sparta - Best Vooruit BKR 1-2