• VVAC - Groot-Ammers (1-0).
• VVAC - Groot-Ammers (1-0). Foto: Peter Verheijen

VVAC wint beladen -en buiten de lijnen onrustige- derby van Groot-Ammers

OTTOLAND • De ruim 800 toeschouwers bij VVAC - Groot-Ammers (1-0) kregen een niet al te beste derby te zien, maar wel eentje met alles erop en eraan. Met teveel 'alles erop en eraan'. Want vuurwerk en een beetje emotie horen bij zo'n wedstrijd. Maar er zijn grenzen en die werden duidelijk overschreden.

Zeker na afloop, waar op het doorgaans gezellige sportcomplex De Put een vechtpartij ontstond. Sommige 'supporters' verlaagden zich enorm en goedwillende vrijwilligers sprongen ertussen in een poging de boel te sussen. Beschamend.

O ja, gevoetbald werd er ook. Maar pas nadat het vuurwerk was gedoofd en het vele wc-papier was opgeruimd.

De belangen waren groot. Groot-Ammers zit vanaf de winterstop in een flow en kwam ongeslagen op bezoek. Gastheer VVAC daarentegen had de laatste zes wedstrijden geen punt meer gehaald.

Derby!

Een bericht gedeeld door VVAC (@vvac_ottoland) op

VVAC wist wat het te doen stond en dat was winnen. Jurre den Besten kreeg na amper tien minuten spelen een dot van een kans, maar schoot recht in de voeten van invaller-doelman Lennart Vink, die de grieperige Dennis de Wit verving. Aan de andere kant verprutste Jan-Willem Renes een enorme mogelijkheid.

Spierscheuring
Met de na een halfjaar blessureleed weer teruggekeerde Bart Koomans op het middenveld nam VVAC het heft steeds meer in handen. Joran Houweling kreeg de tweede Ottolandse kans, maar opende de score niet. Met een spierscheuring moest Jurre den Besten, die ongelukkig neerkwam na een luchtduel, met veel pijn het veld verlaten.

VVAC moest even de zaakjes op orde stellen en Groot-Ammers leek direct te profiteren. Nota bene Koomans gaf een prima pass op Jan-Willem Renes, maar de Ammerse spits profiteerde oog in oog met keeper Mathijs de Hoop opnieuw niet.

In deel twee trok Groot-Ammers het spel meer naar zich toe. Richting de eigen fanatieke supportersschare hadden de mannen van trainer Ferry van Dijk geen last van de stevige tegenwind.

Maar VVAC bleef ook gevaarlijk. Uit het niets raakte Joran Houweling de bovenkant van de lat. Een door de wind gedragen schot vloog over alles en iedereen heen, maar dus niet in het doel.

Stevig luchtje
In de 75e minuut was het wel raak.

Een doelpunt met een stevig luchtje. Ex-VVAC-er Bob van Oosterhout raakte geblesseerd rond de middellijn. De overigens prima fluitende jonge scheidsrechter Paul van der Wiel legde het spel niet stil en omdat ook VVAC niet van zins was de bal uit te schieten, ging het spel verder. Een hoge bal belandde op het hoofd van de sterke en lange Houweling, die de 1-0 binnenkopte.

Tot woede van heel Groot-Ammers. "Dit past niet bij deze wedstrijd. In de eerste helft hebben wij diverse keren de bal bij blessures over de zijlijn getrapt. In deze prachtige entourage moet je sportief blijven en niet doorvoetballen, als een scheidsrechter onterecht niet wil fluiten", aldus aanvoerder Ruud Ouweneel na afloop.

Het had nog erger kunnen aflopen, wist ook de ervaren laatste man. "Ja, die 2-0 van Houweling was over de lijn, maar die durfde de scheids niet goed te keuren."

De Ammerse vlaggenist hield bij de rake kopbal van Houweling de vlag naar beneden en dus maakte De Put zich op voor een lekkere slotfase. De uitsupporters waren er van overtuigd dat Groot-Ammers een penalty (en misschien wel twee) werd onthouden. Ook een rode kaart voor Koomans had niet misstaan, volgens de Ammerse voetbalkenners.

Met een extra moment van ingelaste rust -nadat allerlei voorwerpen in het strafschopgebied van VVAC waren gegooid- haalde de wedstrijd het einde. Maar vraag dus niet hoe.

Lekker hoor
"Dit is lekker hoor", vond VVAC-uitblinker Jelle de Wit. Getooid met hoofdband, als erfenis van een duel tegen Alblasserdam, heerste de nummer 4 in het centrum van de verdediging. "Verliezen doet zoveel meer pijn, dan het geluk van winnen. Maar heerlijk voor deze dorpsclub, waarvan een groot deel van de leden elke week bezig is voor deze vereniging."

Zijn trainer Miguel Munoz knikt. "Dik verdiend. Het was een slechte wedstrijd, met veel gevoelens en veel emoties. Wij zat aan de gelukkige kant. De eerste helft waren wij beter, maar zij kregen wel twee 100%-kansen. Dat heb ik ze ook verweten in de rust. We speelden teveel over links, terwijl we met junior Daan Kamperman juist creativiteit en snelheid aan de rechterkant hadden. In de tweede helft waren we te angstig, maar gelukkig hebben we wel gewonnen. Een terecht doelpunt, want je kan niet voor elke speler die met kramp op de grond ligt de bal uittrappen. Deze drie punten in deze zespuntenwedstrijd zijn dik verdiend. Ik ben er heel blij mee. Dit is goed voor de club en voor mij ook", knipoogde Munoz.

Cruciaal
Iets verderop was collega Ferry van Dijk een stuk minder vrolijk. "We zaten in een goede flow met een mooie reeks. Ik had vandaag hier willen winnen en dan hadden we, gezien de uitslagen, hele goede zaken gedaan. We hebben de kansen gehad, maar zij waren ook dreigend. De wedstrijd kantelde door die cruciale en onterechte 1-0. Bob van Oosterhout had de noppen in zijn benen staan, maar de scheidsrechter floot niet en VVAC scoorde. En toen werd het voor ons heel lastig. Jammer, want we hadden zelfs drie plekken kunnen stijgen."

Theo Sprong

Freelance-journalist Het Kontakt Alblasserwaard en Regio-Voetbal

• VVAC - Groot-Ammers (1-0).