DCV - Spirit 09-10-21
DCV - Spirit 09-10-21 Foto: Wijntjes Fotografie

DCV verrast Spirit met pure veerkracht

KRIMPEN A/D lJSSEL • Zonnig, sfeervol, matig voetbal en een krankzinnig scoreverloop; de derby DCV - Spirit had alles wat je van een burenruzie mag verwachten. DCV won het duel na een 0-2 achterstand met 3-2.

En dat leidde tot extatische taferelen bij de thuisploeg en zijn aanhang. Woeste juichkreten, gebalde vuisten, een halve ereronde en opspattend bier; het was allemaal waarneembaar.

Een groot contrast met hoe de spelers en technische staf van Spirit het veld verlieten; nog net niet met de staart tussen de benen, maar minstens gedesillusioneerd. Logisch, na een wedstrijd waarin je ruim een uur lang nauwelijks iets te duchten had van de stroef spelende thuisclub en en passant op een 0-2 voorsprong bent gekomen.

Geen vuiltje aan de lucht dus, zo redeneerden de Ouderkerkers. Ze rekenden echter buiten de Krimpense strijdlust, die extra aanwakkerde nadat de onvermoeibare aanvaller Jonathan Linger min of meer uit het niets de 1-2 tussen de palen had weten te frommelen. Toen vervolgens ook Daan van Ingen wist te scoren (2-2 in de 71e minuut) was de Krimpense stier helemaal los.

Het wachten was op treffer nummer drie. Die kwam in de 83e minuut van de voet van Daan Beumer, die vervolgens het halve veld over rende om de winnende goal met iedereen te vieren.

In de absolute slotfase kreeg Spirit via Tim van der Zee en invaller Tjerk de Vogel nog riante kansen om alsnog een puntendeling uit het vuur te slepen, maar beide spelers hadden het vizier niet op scherp staan, waardoor DCV uiteindelijk juichend het veld kon verlaten.

Verrassing
3-2 in dé derby en met negen uit drie ongeslagen aan kop in de tweede klasse; het kan slechter. Ook voor DCV-trainer Wout Ooms moet het een verrassing zijn geweest om te zien hoe knap zijn elftal nog terugkwam, nadat Spirit in de 14e (doelpunt Christian Schrader) en 51e minuut (kopgoal Ingmar Burema) op 0-2 was gekomen.

DCV deed aandoenlijk zijn best om het compact opererende Spirit zijn wil op te leggen, maar miste de creativiteit en het vernuft om de Ouderkerkers serieus in de problemen te brengen. Eigenlijk was in het eerste uur alleen Jonathan Linger een paar keer in de buurt van een doelpunt. Beide keren trof hij Spirit-keeper Bas Haasnoot op zijn weg.

Opportunistisch
“We hadden het in dat eerste uur goed onder controle”, vond ook Spirit-trainer Richard van Cappellen, die zaterdag zijn 41e verjaardag vierde. “DCV speelde opportunistisch, wij voetbalden waar mogelijk. Het plan was om zoveel mogelijk weg te blijven van het ‘kleunen en kletsen’.

Dat lukte aardig, tot DCV de aansluitingstreffer maakte. Toen was het hek van de dam. Maar ik kan mijn elftal niets verwijten. De inzet was prima. Het is alleen zuur dat we geen overwinning uit het vuur hebben weten te slepen. We voelen ons een beetje zoals PSV tegen Feyenoord. Die laatste club weet altijd op belangrijke momenten een resultaat te halen tegen de Eindhovenaren. DCV heeft dat met ons. In oefenduels pakken we ze meestal, in competitie lukt dat niet. Die ploeg ligt ons gewoon niet.”

Veerkracht
Van Cappellen’s DCV-collega Wout Ooms stond in de gang naar de kleedkamer bij te komen van een enerverende middag op het Waalplantsoen. Een open deur verder wordt het overwinningsfeest uitbundig gevierd door zijn spelers. De coach kijkt glimlachend toe.

“Nadat we 1-2 hadden weten aan te tekenen, keerde het geloof meteen terug in het team”, analyseerde hij. “Maar in het eerste uur hadden we niet veel te vertellen. Met het inbrengen van Daan Beumer probeerde ik wat meer voetbal in de ploeg te brengen. Dat betaalde zich uit. Ik heb genoten van de veerkracht van de spelers. Tja, en dan heb je negen punten uit drie wedstrijden. Een geweldige start.”

“Dit is genieten”, glunderde middenvelder Daan van Ingen, die vele kilometers over het veld ‘bikkelde’ en een prima goal scoorde. “Gaaf dat we ons zo goed herpakt hebben. Voor rust speelden we heel matig en was de afstand tussen onze linies te groot. Maar uiteindelijk is het goed gekomen. Heerlijk. We nemen er lekker een paar biertjes op.”

Jan Timmer

Freelance-redacteur Het Kontakt-Krimpenerwaard, Het Kontakt-IJssel en Lekstreek en Regio-Voetbal

DCV - Spirit 09-10-21