• VVAC - Hardinxveld (0-2).
• VVAC - Hardinxveld (0-2). Foto: Rick den Besten

Hardinxveld in ‘topper’ effectiever dan VVAC, dat ondanks prima competitiestart reëel blijft

OTTOLAND • Voor een talrijk publiek trok Hardinxveld verdiend aan het langste eind. Het nog zonder puntverlies aan de wedstrijd begonnen VVAC verzuimde in de openingsfase de score te openen. De mannen van trainer Richard den Ouden deden dat wel. Eenmaal op voorsprong, was er geen vuiltje meer aan de wolkeloze lucht voor de Sluiswegbewoners.

“Ik ben zeer tevreden”, genoot Den Ouden na afloop. “Ons veldspel was de eerste helft niet goed, ook omdat VVAC met hun nieuwe speelwijze een lastige tegenstander is.”

Een juiste analyse van de Hardinxveldse oefenmeester. Juist VVAC had de openingstreffer op het scorebord kunnen zetten. Roland Bos kon de scherpe voorzet van aanvoerder Rick Damsteegt net niet goed raken. Ook de inzet van Luuk van Genderen verdiende een minuut later meer.

Op het halfuur kwam een enigszins tegenvallend Hardinxveld wel op voorsprong. Een ogenschijnlijk simpele voorzet werd door Jelle de Wit onvoldoende weggewerkt en in de voeten geschoven van Johan Woltman. De nummer 11 pakte het cadeautje maar al te graag, maar ook subliem uit. Via een schuiver in de linkerbenedenhoek tekende hij voor de 0-1.

Rollen omgedraaid
De rollen waren ineens omgedraaid. Niet VVAC, maar Hardinxveld was plotsklaps de bovenliggende partij. Dat zag ook verliezend coach Maarten de Bruijne. “Als wij de eerste treffer hadden gemaakt, zoals tegen Dubbeldam, dan was het een heel andere wedstrijd geworden. Maar we hebben het goed gedaan en een prima pot gespeeld tegen deze ploeg, die eigenlijk maar twee kansen heeft gehad. Wij vier, maar we scoren niet. Al met al hebben we een mooie start, met drie overwinningen op concurrenten voor de onderste plekken. Want ondanks de huidige stand, kijken we toch naar beneden. We willen ons zo snel mogelijk, als het kan in april, veilig spelen. Het huidige buffertje van negen punten is lekker.”

Ook lekker is de terugkeer van enkele aanvallers, zoals Daan Kamperman en Joran Houweling, die deze week al weer meetrainden na zware en langdurige blessures. “Zeker, want nu moest ik in de slotfase Jelle de Wit en Roland Bos naar voren sturen om voorin het duel aan te kunnen gaan. Met alle gevolgen van dien, want achterin ontstond ruimte en besliste Hardinxveld door een hele mooie goal (van Robin Peursem - TS) de wedstrijd.”

Theo Sprong

Freelance-journalist Het Kontakt - Alblasserwaard en Regio-Voetbal

• VVAC - Hardinxveld (0-2).