met samenvatting

SV Meerkerk spaart Ameide nog met 4-0: ‘Ze waren bang voor ons’

MEERKERK • Op een zonovergoten en goed bevolkt sportpark De Burcht maakte gastheer SV Meerkerk in het begin van de Zederik-derby het verschil. Na ruim een halfuur spelen stond de 4-0 eindstand al op het scorebord.

Vuurwerk was er nog wel, maar meer buiten dan binnen de lijnen. De thuisploeg vond het wel goed. De gasten uit Ameide konden niet beter en waren allang blij dat het verschil niet pijnlijk groter werd.

“Ik was daar inderdaad best wel bang voor”, beaamde Ameide-trainer Jan Verveer na het laatste fluitsignaal van de uitstekend fluitende Jimmy Beljaars uit Zevenbergen. “In de rust besloten we nog meer in te zakken en niet nog meer goals tegen te krijgen. Gelukkig hoefde het voor Meerkerk ook niet meer zo nodig.”

10, 10, 10
Dat was bij aanvang van de ongelijke tweestrijd wel anders. Al in de eerste minuut kreeg de snelle Floren ‘Flootje’ Streefkerk een kansje om de score te openen. Een paar tellen later deed de in Ameide woonachtige goalgetter dat wel. Na simpel balverlies van zijn dorpsgenoten stoomde aanvoerder Youri van Blanken op en gaf een perfecte voorzet op Streefkerk; 1-0.

Het publiek had de smaak gelijk te pakken en scandeerde ‘10, 10, 10’. Een schot van Melvin van den Heuvel had zowaar de 2-0 kunnen betekenen.

Snoeiharde vrije trap
Aan de andere kant kreeg Ameide twee dotten van mogelijkheden om de stand gelijk te trekken. Een snoeiharde vrije trap van Harm Harteveld wist doelman Ruben Vijlbrief ternauwernood uit het doel te ranselen en ook de inzet van Robbert Bakker verdiende wel iets meer.

SV Meerkerk, aangemoedigd vanaf de bank door coach Gert-Jan Koekkoek, nam direct het heft weer in handen. Uit een scherpe corner kopte Daan van der Leun de 2-0 achter Ruud de Groot.

Irritaties
En tot overmaat van ramp voor de meegereisde Termei-supporters was de volgende aanval weer raak. Nu rondde Melvin van den Heuvel fijntjes af en de 3-0 stond op het scorebord.

De eerste irritaties bij Ameide dienden zich aan, zeker toen een aangeschoten handsbal werd bestraft met een penalty. Mechiel van Zessen stuurde vanaf elf meter De Groot de verkeerde kant op en de wedstrijd was gespeeld.

“De eerste helft was boeiend en in mijn ogen redelijk gelijkopgaand. Maar het scorebord zei iets anders”, lachte SV Meerkerk-trainer Gert-Jan Koekkoek na afloop. “Toch was ik niet helemaal tevreden. Het was te rommelig van onze kant. Te gehaast hadden we veel balverlies. In de tweede helft ging het beter en konden we de bal lekker rondspelen.”

Schade beperkt
Voor het talrijke, en zeker neutrale, publiek was de aardigheid en vooral de spanning er in de tweede helft af. Ameide hield de schade beperkt en kwam pas in de slotfase met Tom de Kruijk in de ploeg weer iets meer uit haar schulp. Maar gevaarlijk waren de schoten van Roel de Kruijk en neef Tom niet echt. Het doel van Vijlbrief bleef, ‘enkele’ wc-rollen uitgezonderd, leeg.

Voetbalfeest
Gert-Koekkoek was al met zijn gedachten bij de inhaalwedstrijd tegen Dilettant, gaf de reservebank ook speelminuten en maande de wel in het veld staande spelers tot rust. “Dinsdag moeten we weer”.

Gelijk had de Meerkerkse oefenmeester, de buit was binnen. “Geweldig dat we er met z’n allen na zo’n lange tijd weer een voetbalfeest van hebben kunnen maken. Al zal Ameide hier ongetwijfeld anders over denken.”

Zijn aanvoerder Youri van Blanken in ieder geval niet. “In de eerste helft ging iedere kans erin. Na rust kregen met name Daan Verhoeven en Dietmer Mesker de gelegenheid om het verschil nog groter te maken. Maar al met al ben ik zeer tevreden. Met 4-0 winnen van de aartsrivaal, die zich heel opvallend in de tweede helft nog meer liet inzakken. Ze waren bang voor ons, dat zegt toch wel wat.’

Theo Sprong

Freelance-journalist Het Kontakt - Alblasserwaard en Regio-Voetbal

• SV Meerkerk - Ameide (4-0).