Wedstrijd GVV - Beesd
Wedstrijd GVV - Beesd Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

GVV klopt Beesd door vroege goal met 1-0

GELDERMALSEN • GVV passeerde zaterdag Beesd in de middenmoot van de ranglijst in de vierde klasse F. Een vroeg doelpunt van GVV-aanvoerder Danny Hak bleek in Geldermalsen beslissend. In een matige streekderby was deze ene treffer genoeg om Beesd met 1-0 te verslaan.

Voor het begin van de wedstrijd werd één minuut stilte in acht genomen in verband met het recente overlijden van Kees de Leur, één van de noeste vrijwilligers uit het grote Beesd-ledenbestand.

Teleurstellend
Voor Beesd-trainer Dick Wammes was het 1-0 verlies een teleurstellende voortzetting van de reeks nederlagen voor de lange winterpauze na de eerst zo florissante competitiestart: “Onze eerste helft vandaag was apatisch en gewoon bar en boos slecht. Na de rust voetbalden we gelukkig wat meer op hun speelhelft maar veel fatsoenlijke aanvallen vielen er niet te zien vanmiddag. Van GVV evenmin trouwens. Het veld was ook schandalig slecht. Daarop viel nauwelijks goed te combineren. Maar GVV ging daar wel iets beter mee om dan wij.”

Blij met de punten
Zo kon GVV-trainer Freek Wittenrood na slechts één oefenpartij tegen Buren zaterdag tegen Beesd meteen bij de herstart van de competitie een kostbare zege begroeten: “Onze 1-0 voorsprong bij rust was zeker verdiend. Er waren zelfs reële mogelijkheden om de score uit te bouwen maar dat verzuimden we helaas. Daardoor werd het in de tweede helft nog lastig maar GVV bleek vandaag fysiek sterker en door een goede organisatie en veel inzet werd het de volle winst. Ik ben heel blij met die drie punten.”

Vroeg doelpunt
Na een fout van GVV-verdediger Calis Cornelissen kreeg Beesd in de zesde minuut de eerste kans, maar het schot van Beesd-aanvoerder Jarno van de Water werd door Adrie Blom in de doelmond van GVV nog gered. In de negende minuut was het aan de overzijde wel raak en had GVV een vroege voorsprong te pakken. Spits Dennis van Doorn legde de aarzelende Beesdse defensie met een goede loopactie in de luren en GVV-aanvoerder Danny Hak scoorde vanaf bijna twintig meter met een mooie boogbal de openingsgoal: 1-0 Even later was GVV na een slim hakje weer gevaarlijk, doch Beesd-keeper Jelle van Soelen redde net vòòr Dennis van Doorn.

Gemiste kansen
Halfweg de eerste helft kreeg deze GVV-spits na een vlotte aanval van de toen duidelijk sterkere thuisclub weer een kans. Na goed inleidend werk via een pass van Rick van Tussenbroek en een voorzet van Danny Hak vanaf rechts kopte Dennis van Doorn echter naast. Aanvalsafwerking is niet het beste onderdeel van GVV. Andere pogingen van de broers William en Dennis van Doorn leverden GVV ook niks op. Beesd-doelman Jelle van Soelen moest bij een doorbraak van laatstgenoemde GVV’er nog wel één keer goed redden. Beesd bakte er voor de rust bitter weinig van en dwong offensief vrijwel niks af. Een harde en verre vrije trap van Beesd-verdediger Kevin Kruissen ging kort voor de pauze ook al naast het doel.

Veldoverwicht
Direct na de hervatting trof Erwin Meering voor GVV vanaf rechts het zijnet. Al vroeg in de tweede helft ontving GVV’er William van Doorn van de rustig leidende scheidsrechter Arie van Honk uit Zuilichem de eerste gele kaart van de zonnige maar frisse februarimiddag na een overtreding jegens Kevin Kruissen. Allengs kreeg Beesd een veldoverwicht en werden de gasten dus in elk geval optisch sterker. Een diagonaal schot van Kevin Spronk ging echter naast. Bij een goed schot van spits Nick van Gameren redde GVV-doelman André van Veenendaal knap ten koste van een corner. Uit die gave hoekschop van Kevin Spronk vanaf rechts kopte Jorn van de Broek naast. Even tevoren was Jorn van de Broek na het vasthouden van de jonge GVV-invaller Jarno Kardol nog aan de eerste gele kaart voor Beesd ontsnapt. Halfweg de tweede helft kreeg Kevin Kruissen die straf bij de bezoekers toch na een tweede overtreding kort achtereen jegens Danny Hak.

Slotfase
Vooral in het slotkwartier stond GVV flink onder Beesdse druk. Een knal van Kevin Spronk belandde evenwel op de vuisten van GVV-keeper André van Veenendaal. Voor de bezoekers mikte Jens Kroeze net te hoog en bij een voorzet van invaller Ferdy van de Werken kopte Jorn van de Broek nogmaals de bal over het doel heen. Ondanks diverse corners kwam Beesd ook in ruim zes minuten blessuretijd niet meer aan de gelijkmaker toe. Zo bleef het 1-0 voor GVV in een overigens sfeerarme ambiance. Amper tachtig toeschouwers waren in Geldermalsen van deze streekderby getuige en dat is toch beneden peil. Veel goed voetbal hebben de thuisblijvers overigens zeker niet gemist. Hopelijk brengt de derby Rhelico-GVV komende zaterdag in Rumpt beter voetbal en meer vertier.

Anton van der Giessen

Wedstrijd GVV - Beesd