• Benschop - IJFC (0-1).
• Benschop - IJFC (0-1). Foto: Wijntjes Fotografie

Degradatiekandidaat Benschop verliest aansluiting met middenmoot door derbyverlies tegen IJFC

BENSCHOP • Zaterdagtweedeklasser Benschop verloor de streekderby tegen het IJsselsteinse IJFC door een goal van invaller Hicham Chatouani met 0-1 en ziet het gat met de veilige elfde plaats oplopen tot zes punten. De gasten maakten wel de sprong naar de middenmoot, die voor de thuisclub nog ver weg is.

De burenruzie begon enerverend. IJFC zette Benschop onder druk, waardoor het spelen van de lange bal de enige optie was voor de gastheer om op de helft van de tegenstander te komen. Benschop-spits David Verwey stond echter te geïsoleerd om zich te manifesteren. De opkomende back Patrick Maton was de enige die voor gevaar kon zorgen. De IJsselsteinse aanvallers liepen zich stuk op de solide Benschopse defensie. De jonge arbiter Jessey van Pinxteren liet doorspelen waar het kon en zo was het duel in de beginfase leuk om naar te kijken.

Oeverloos
Na een kwartier spelen verdween het tempo uit de wedstrijd en waren de toeschouwers plots getuige van oeverloos heen en weer schuiven van pionnen, die op een remise uit waren. ,,Het was niet best van onze kant,” verklaarde een teleurgestelde Benschop-trainer Marten Boverhof na afloop. .”Aan de bal waren we niet goed genoeg om het IJFC moeilijk te maken. Aan de andere kant waren zij niet bij machte het ons moeilijk te maken. Het was een typische 0-0 wedstrijd, totdat zij kans zagen ons te verrassen.”

Hicham Chatouani was de ’boosdoener’. Hij stond niet in de basis, maar kwam in de tweede helft in het veld voor Tim van Tuyl.

Heerlijk gevoel
,,Ik was vorige week ziek en had daarom geen basisplaats,” vertelde de matchwinnaar na afloop. ,,Het was moeilijk om de hechte Benschopse defensie te verrassen. In de slotfase bemachtigde ik in het zestienmetergebied de bal na een ingooi van Tim van der Brugge. Ik nam de bal met mijn hak mee langs een verdediger. Ik wist dat de volgende zou gaan glijden. Ik kapte de bal met links en schoot met rechts raak. Het is een heerlijk gevoel om beslissend te zijn. Het is me niet gelukt om in het betaalde voetbal terecht te komen, maar IJFC is niet mijn eindstation. Ik trainde en speelde in de gecombineerde jeugdelftallen van RKC en Willem II met Frenkie de Jong. Bij tweededivisionist Magreb’90 en eersteklasser WNC heb ik ook geprobeerd stappen te maken om hogerop te komen. Ik ben pas 24 jaar. Bij IJFC hoop ik me weer in de picture te spelen.”

Vrouwe Fortuna
,,Deze overwinning is belangrijk voor ons zelfvertrouwen,” merkt IJFC-trainer Jitse Boonstra nog op. ,,Na een reeks nederlagen was die ver te zoeken. Voetballend waren we vandaag beter. Mijn spits Vincent Griffioen had zijn dag niet, maar blijft voorin belangrijk door zijn coaching. In de slotfase hadden we nog een meevaller. Stefan de Wit kopte de bal van de doellijn, toen de mee naar voren gekomen Benschop-doelman Jesper van den IJssel bijna iedereen verraste met een boogbal. Vrouwe Fortuna was ons een keer goed gezind.”

Wim Kroone

Freelance-redaceur Het Kontakt Krimpenerwaard en Regio-Voetbal